# 80

Butlletí
e-Escoles Verdes

Programa Escoles Verdes

Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059

Logo
Divendres, 12 de juny de 2015 Imprimeix | Butlletins anteriors

"No dubtis mai de la capacitat de tan sols un grup de ciutadans conscients i compromesos per canviar el món"

(Margaret Mead. Antropòloga nord americana)

::Us expliquem

Dos joves catalans a la Conferència Europea “Tinguem cura del planeta”

Del 19 al 22 de maig, més 80 joves de 14 països de la Unió Europea han participat a Brussel•les en la II Conferència europea del projecte “Let’s Take Care of the Planet”. La delegació estatal estava formada pels 11 delegats escollits a la Conferència celebrada a Barcelona el novembre de 2014.

En representació de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya hi han participat en Fernando Gastón de l’Escola Bon Salvador de Sant Feliu de Llobregat i la Carlota Cruz de l’Escola Pia de Sarrià de Barcelona. També hi ha participat en Nacho Sánchez, delegat català a l’anterior Conferència europea celebrada del 2012, i que ara hi ha estat convidat per fer la benvinguda als joves i donar suport als facilitadors de la Conferència.

Els joves van participar en diferents tallers interculturals per adquirir i debatre diverses temàtiques socioambientals —biodiversitat i recursos naturals, energia, salut i benestar, negociació internacional sobre el clima, solidaritat i ciutadania, producció i consum i transformació dels centres educatius i els seus entorns en espais més sostenible—i responsabilitzar-se’n.

Conjuntament van redactar un manifest, van crear pòsters i van elaborar vídeos per fer arribar la seva veu a més agents de la societat. És previst que aquests joves puguin tenir un espai per presentar-lo a la COP21, que tindrà lloc el desembre de 2015.

Fòrums i Jornades temàtiques d’escoles verdes

El passat mes de maig es van dur a terme els fòrums del Vallès Occidental i de l’Alt Penedès. Tots dos van tenir en comú el tema de treball amb el professorat: el malbaratament alimentari. En breu trobareu les presentacions d’aquests fòrums a la web. Ja en podeu consultar les de Granollers i Girona.

Així mateix, per tal de promoure l’intercanvi i la formació en temàtiques ambientals i millorar el treball curricular d’aquests temes s’han organitzat algunes jornades territorials: el 23 de maig a Gironella sobre malbaratament alimentari i biodiversitat al centre; i el 6 de maig a Tortosa sobre compostatge al centre educatiu.

El proper 26 de juny, organitzem a Lleida una Jornada temàtica sobre participació adreçada a les escoles verdes de les comarques de Lleida i als centres que formen part de l’Agenda 21 escolar del municipi.

L’objectiu de les Jornades és aprofundir sobre el tema de la participació als centres educatius, i trobar mecanismes per promoure-la i conèixer de primera mà experiències de centres que tenen una organització que facilita la participació de tota la comunitat educativa. A l’enllaç, trobareu l’aplicació per inscriure-us-hi i el programa previst.

Us avancem que la proposta de cursos inicials per a aquelles escoles interessades a adherir-se al Programa escoles verdes i als seminaris d’equips de centre per a aquelles que ja són escola verda la trobareu al web de l’XTEC entre final de juliol i principis de curs escolar 15-16.

La previsió és de fer un curs inicial per a cada Servei Territorial del Departament d’Ensenyament i una proposta de seminaris similar a la d’aquest curs. Per a qualsevol dubte, us podeu adreçar a les vostres assessories o als vostres serveis educatius del Departament d’Ensenyament.

La proposta que es va fer des de la xarxa estatal ESenRED era que cada escola ensenyés en un petit vídeo alguna de les accions que està fent amb l’objectiu de fer visible tant la xarxa com la pluralitat d’actuacions que fan les escoles que formen part de la xarxa d’escoles sostenibles.

Són molts els centres educatius que ens heu enviat vídeos. Volem agrair-vos la feina feta i us convidem a conèixer què estan fent els altres centres educatius de la xarxa ESenRED.

Felicitats i gràcies!

Premi Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica

El dissabte 9 de maig, dins del marc de la fira BioCultura, va tenir lloc el lliurament de la tercera edició del premi Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica organitzat per la Generalitat de Catalunya i l’Associació Vida Sana.

Els premiats han estat l’Escola Can Besora de Mollet del Vallès, l’Institut Giola de Llinars del Vallès i l’ Escola Orlandai de Barcelona. També s’ha atorgat un accèssit a l’Escola de la Vall Fosca. Aquesta última ens explica en aquest Butlletí el seu projecte.

És previst que properament es publiqui en el DOGC la convocatòria del Premi Escoles Verdes per a aquest any 2015. El Premi, creat per reconèixer públicament iniciatives exemplars d’educació per a la sostenibilitat elaborades per centres educatius amb el Distintiu d’escola verda de la Generalitat de Catalunya, s’emmarca enguany en l’àmbit del consum responsable, on la ciutadania pot tenir un paper més rellevant per afavorir la sostenibilitat, i estableix dos categories:

Categoria 1: Premi a una trajectòria de millora continuada en el procés d'ambientalització integral del centre i d’implicació en la millora del seu entorn.

Categoria 2: Premi a una actuació singular vinculada al consum responsable, que es convoca en les dues modalitats següents:

  • Modalitat a) Una actuació vinculada al consum responsable que s’hagi desenvolupat en el marc d’un treball en xarxa, és a dir, que s’hagi portat a terme conjuntament amb altres agents del territori (altres centres educatius o institucions o entitats).
  • Modalitat b) Una actuació vinculada al consum responsable d’un centre educatiu en concret.

Un cop publicada la convocatòria, rebreu informació sobre les bases i els terminis per presentar candidatures.

Amunt

::Les escoles parlen

L’Escola Vall Fosca (Pallars Jussà) guanya l’accèssit del concurs d’horts escolars ecològics

El passat 9 de maig, l’Escola de la Vall Fosca va rebre un accèssit al III Premi Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica impulsat per l’Associació Vida Sana i organitzat pel Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural de la Generalitat de Catalunya.

El guardó, consistent en material pedagògic per a l’hort de l’escola es va donar a un projecte anomenat “Apadrinament de llavors autòctones de la Vall Fosca” i té la funció d’oferir, des de l’hort de l’escola, un banc de llavors per a tots els habitants de la Vall Fosca que així ho desitgin.

Es tracta d’un projecte multiedat i que sorgeix a partir d’una tesi doctoral de l’any 2011; en un principi té una continuïtat de cinc anys, però, vista la bona acollida que ha tingut fins ara, no es descarta de continuar-lo; gràcies a això, els 39 alumnes que actualment formen part de l’Escola de la Vall Fosca (englobada en la ZER Pallars Jussà), desenvolupen matèries de medi, sostenibilitat i inclús plàstica i matemàtiques.

El premi, molt valuós sobretot des del punt de vista de la singularitat del projecte i del jurat —que valora molt més allò dut a terme en un àmbit més urbà—, serà un bon incentiu per a donar a conèixer les varietats de llavors tradicionals cultivades a la Vall Fosca i la feina de recuperació per part dels seus habitants.

El Brugulat, a través del programa Escoles Verdes, ha creat al mig del passadís principal d’entrada a l’Institut un centre de reciclatge amb la finalitat de fomentar entre els i les alumnes la recollida selectiva de deixalles. És tracta del resultat d’una activitat organitzada amb els parlamentaris verds de cada classe, que han col•laborat en l’adequació dels contenidors, condicionament i posada en funcionament del centre de recollida.

Ara mateix, el centre de reciclatge està format per tres contenidors que permeten separar les deixalles de paper, envasos i rebuig, un contenidor especial de recollida de taps, així com altres dos contenidors especials per a les deixalles del paper d’alumini i les piles gastades.

L’objectiu és que en un futur convisquin al Brugulat més centres de reciclatge com aquest, cosa que fomentarà la importància de la tria selectiva de les deixalles entre els nostre alumnat.

Al llarg d’aquest curs, l’empresa de càtering Campos Estela ha iniciat el projecte PESA I PENSA  a la nostra escola. L’acció es concreta en diferents passos: un cop han acabat de menjar, separen els residus que es podien haver menjat dels que no, pesen els que es podrien haver menjat amb l’ajuda d’un monitor, fan gràfiques amb les dades de diferents dies i reflexionen sobre el malbaratament alimentari.

Aquest curs, a l’Escola Vall de Lord de Sant Llorenç de Morunys hem iniciat un camí d’il·lusió amb tota la comunitat educativa. Tot es va iniciar a través d’una idea de canvi i millora per al pati i, a continuació, es va formar una petita comissió de pares i mestres per presentar aquesta proposta a totes les famílies i al poble en general. A continuació podreu veure el vídeo que es va projectar per engrescar les famílies i comprendre els motius per tirar endavant aquest projecte.

A partir d’aquí, s’han realitzat enquestes obertes a tothom per recollir propostes de canvi, els alumnes per descomptat, també hi han posat el seu granet de sorra amb dibuixos i explicacions sobre què els agradaria tenir al pati o a què juguen actualment.

Estem impacients per fer-ne el buidatge i tirar endavant aquest camí compartit!

L'Escola Doctor Ferran de la Terra Alta va participar en l'activitat "Let's clean up Europe". Es una activitat a escala europea consistent a conscienciar la població de la cura i neteja del nostre entorn. Els alumnes de l'escola van anar al Poble Vell i van recollir tota la brossa que van trobar. S'ho van trobar més net del que s'esperaven!!

A l’Institut Vidal han realitzat una "Plantada d'Arbres" organitzat per l'equip “Institut Sostenible” al pati de l’institut. S’han plantat un total de 5 arbres que representen els estudis de cicles formatius (comerç, informàtica, administració, serveis a la comunitat), i batxiller que es cursen al centre. L’acte va ser molt participatiu i festiu.

D’entre les moltes actuacions que fem al nostre institut, us volem ensenyar aquesta presentació que hem elaborat mitjançant el Prezi, perquè conegueu i aprengueu coses sobre els arbres que es poden trobar al voltant del nostre centre. Com podreu veure som molt afortunats!

Si mireu la nostra pàgina web, trobareu altres actuacions interessants:

Dia Sense Soroll a l’Escola Rosella (Viladecavalls)

El 29 d’abril vam celebrar el Dia Mundial Sense  Soroll amb moltes activitats a tota l’escola. Destaquem la presentació que va fer l’alumnat de 3r del paisatge sonor de Viladecavalls. Aprofitem per presentar-vos el blog de So i Soroll de l’escola. 

Dins el programa "El Vallès educa" trobareu un reportatge, el primer dels tres que es presenten al vídeo (del minut 1 al 9), sobre el projecte d’escola verda de l’Escola.

L’hort escolar de l’Escola Bressol els Picarols (Manlleu)

Els Picarols de Manlleu, la primera escola bressol municipal d’Osona a aconseguir el Distintiu d’Escola Verda de la comarca, segueix treballant cada dia el projecte d’escola verda amb els infants de l’escola. El principal objectiu és fer propostes als infants que promoguin el respecte pel medi ambient i la seva cura i iniciar-los en la conscienciació ambiental.

A l’escola, entre altres activitats i accions, hi podem trobar un hort escolar on els infants realitzen activitats de manteniment i cura. Preparen la terra, fan planter, planten diferents hortalisses, reguen els fruits... Des de fa 3 cursos, l’escola manté un conveni de col•laboració amb el Centre Ocupacional de Sant Tomàs, on cada dilluns tres usuaris del centre, acompanyats de la seva monitora, venen a l’escola a compartir amb els infants les activitats de manteniment de l’hort.

Aquí, l’aula del Joan Petit i els usuaris del Centre Ocupacional de Sant Tomàs planten enciams que més endavant es podran menjar!

Reciclatge d’olis a l’Escola Doctor Fortià Solà (Torelló)

Ja fa tres anys que la nostra escola participa en el projecte EDUCO, l’objectiu del qual és la recollida de l’ oli de cuina brut de les cases. No volem recollir-ne molt; el que ens interessa és que no es llenci l’oli per la pica ja que contamina moltíssim.Cada curs en recollim uns 700 litres.

Excepcionalment, els primers dies de curs recollim també ampolles i garrafes que s’han omplert durant l’estiu o durant les vacances de Nadal. Quan tenim 100 pots plens avisem als del projecte i venen amb una furgoneta a recollir els pots plens i en deixen de buits.

Fem moltes accions per animar als pares i nens a portar l’ oli:

  • Cartells i Plafons
  • Gomets en forma de gota per enganxar a les agendes i a l’horari de classe.
  • A les tres, quan entra tothom, fem missatges divertits i amb rima per la megafonia.
  • Un grup de cinquè va fer un ball vestit de gota d’oli, que vam fer a les classes i que hem penjat a la web de l’escola...

I l’última acció que estem preparant és que tota la classe de cinquè A faci una cançó amb percussió; utilitzarem per picar un pot d’oli per reciclar.

Al Col·legi Santa Teresa de Jesús de Terrassa organitzem, cada curs escolar, unes Jornades Mediambientals. Aquest any durant les jornades vam celebrar el Primer Aniversari d’Escola Verda, tot i que fa molts cursos que realitzem actuacions relacionades amb el mediambient. Per celebrar-lo, hem elaborat un  vídeo que recull les activitats realitzades.

Es tracta d’un projecte musical i d’escola verda creat pels alumnes i dos professors de FEDAC Gironella: una "batucada" amb edats d’entre 2 i 12 anys, creada amb materials de rebuig que tothom oblida, com ara pots de pintura, troncs d'arbre caiguts al terra o bidons d'hort.

Durant els migdies van treballar dur per construir instruments i assajar ritmes, coreografies i diferents melodies, que tot el poble va poder tastar durant la Fira del Motor 2015 de Gironella.

Amunt

::El racó de l'alumnat

Criem marietes a l’Escola Subirats (Lavern)

Aquest curs els i les alumnes de cicle superior de l’Escola de Lavern hem estat criant marietes perquè ens ajudin a tenir cura del nostre hort. Les marietes són els nostres petits ajudants de l’hort: eliminen els paràsits que apareixen en aquesta època de l’any —com el pugó— i que s’alimenten de les faveres de l’hort fent mal bé les plantes.

Aquest projecte didàctic engloba dos vessants curriculars: per un costat, el treball de medi natural amb l’estudi dels invertebrats i, per l’altre, el fet de conèixer i aplicar tècniques sostenibles que respectin l’entorn natural preservant el medi ambient.

El mes de febrer van arribar les marietes en forma de larva i les vam anar alimentant amb un preparat de nèctar i mel. Quan van fer tot el procés maduratiu, les vam deixar a l’hotel dels insectes al costat de l’hort perquè poguessin créixer i reproduir-se. Considerem molt important que els alumnes de l’escola coneguin els animals que ens envolten i en valorin el paper fonamental dins l’entorn natural del municipi de Subirats.

Aquest treball va ser presentat a la Festa del Medi Ambient del passat 19 d’abril, conjuntament amb la representació plàstica de 121 marietes elaborades pels mateixos nens i nenes de l’escola amb envasos d’ampolles en desús.

Fes un gir! És un vídeo realitzat per l’alumnat de l’institut: lletra de la cançó, imatges, muntatge, que us convidem a veure!.

Amunt

::Fem xarxa

Fem xarxa a Rubí: Escola Montessori i Institut l’Estatut

El passat mes de febrer els alumnes de sisè de l’escola Montessori van fer una visita a l’institut l’Estatut per tal de conèixer-ne el funcionament. Aprofitant aquesta trobada i que tots dos centres són escola verda, vàrem realitzar una activitat “verda”.

Els alumnes de sisè van plantar aglans amb l’ajut del professorat de l’ institut. Així quan comenci el proper curs els i les alumnes que es matriculin a l’institut podran veure el creixement dels seus aglans i fer-ne un seguiment durant tota la seva etapa.

Us convidem a visitar el seu blog i conèixer altres actuacions en xarxa que estan fent les escoles sostenibles de Rubí.

En el marc del Dia Mundial del Medi Ambient que se celebra el 5 de juny, els centres educatius del Programaescoles Verdesque participen en el Seminari de d’Educació per a la Sostenibilitat organitzen a Balaguer una jornada que té com a objectius:

  • Promoure una cultura respectuosa amb el medi.
  • Sensibilitzar l’alumnat en el respecte pel medi.
  • Participar en una jornada comuna d’escola verda de les escoles i instituts de la Noguera.
  • Donar a conèixer a la població, i en particular als altres centres educatius de Balaguer, algunes activitats que realitzen les escoles verdes de la Noguera.
Amunt

::Compartim projectes amb les entitats

L’escola Guillem de Claramunt (La Secuita) coneix les accions de Renau Natura

El divendres 22 de maig un grup de 65 nens i nenes de l'escola Guillem de Claramunt de la Secuita (Tarragonès) varen fer una excursió a peu des de la seva escola fins al petit poble de Renau. Allà varen conèixer les accions que desenvolupa l'entitat ambiental RenauNatura per ajudar les aus insectívores dels boscos dels voltants del poble .

En primer lloc, un membre de l'entitat els va fer una xerrada sobre els ocells més comuns que es poden observar en l'entorn natural d'aquesta zona del Baix Gaià, la seva importància ecològica i els serveis ambientals que ens aporta la seva conservació.

Seguidament, varen fer un recorregut pels boscos del voltant del poble, amb el repte d'intentar descobrir les diverses caixes niu que s'han penjat aquest hivern per afavorir la nidificació de diverses espècies de mallerengues: un ocell amb gran importància per al control de plagues, especialment de la processionària.

Ara, les aus estan en plena època de nidificació i els nens i nenes varen poder comprovar que les caixes niu realment funcionen revisant-ne una de les penjades, on, a més del niu, hi havia cinc pollets de mallerenga blava.

La Fundació Emys convoca el concurs “Una abraçada Emystosa” amb dos objectius principals: en primer lloc, promoure el coneixement de la tortuga d’estany i la problemàtica que l’afecta; i en segon lloc, augmentar la visibilitat i les consultes de la web i els materials educatius publicats.

El concurs consisteix a promoure la publicació de vídeos d’infants i/o famílies, amb algun membre disfressat de tortuga d’estany, tot fent una coreografia d’una cançó sobre la tortuga creada expressament per al concurs. La cançó ha estat creada per el Pot Petit i es titula “Tortuga Emystosa!”.

Per participar-hi, cal enviar un videoclip grupal, de 2 a 4 membres, i l’edat de dos dels membres ha de ser com a màxim de 14 anys. El període per presentar els vídeos començarà el proper 26 de maig i finalitzarà el 26 de juny.

Cent vint-i.quatre alumnes de quatre escoles verdes de la Garrotxa participen en la Setmana del voluntariat ambiental

Els instituts Bosc de la Coma i La Garrtoxa, l’Escola Pia i l’Escola Volcà Bisaroques han participat en una acció de millora i coneixement del medi natural i social als Paratges de la Moixina (Olot).

Els recs que recondueixen l'aigua de les diverses fonts dels paratges de la Moixina constitueixen un dels hàbitats de més interès del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Es tracta d'ambients aquàtics d'aigües ràpides i fredes, molt rars a la Garrotxa i a Catalunya, i on viuen alguns organismes (plantes i animals) amenaçats, alguns dels quals estan protegits.

Alguns d'aquests recs han patit en algun moment un abocament que ha canviat dràsticament l'ecosistema, de manera que plantes com els créixens han aparegut i crescut desproporcionadament: han parat la velocitat de l'aigua i han fet que la radiació solar l’escalfi. Aquests canvis en l'ecosistema han afectat les espècies protegides, i des del Parc Natural es fan actuacions d'eradicació controlada de créixens per tornar l'ecosistema a la normalitat.

L'activitat va consistir a arrencar plantes de créixens dels recs i dipositar-les al marge per assecar-les i, posteriorment, retirar-les a la planta de compostatge. Aquesta acció permetrà anar recuperant aquest entorn aquàtic i, per tant, garantir la supervivència d’aquestes plantes i animals amenaçades.

La Setmana del Voluntariat Ambiental està organitzada per la Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya i, enguany, al llarg de tota la setmana, han estat més de 80 les activitats de voluntariat ambiental realitzades. Podeu consultar-les al web.

Gràcies a tots i totes per participar-hi!

Amunt

::Recursos

L'iNaturalist ofereix un portal web i una aplicació mòbil a la qual els amants de la natura registren i comparteixen observacions d'espècies. Durant el curs 2014-15 han fet una primera prova pilot per introduir l'iNaturalist a les escoles, treballant amb alumnes del primer curs d’ESO de dos instituts. Els seus usuaris poden introduir informació sobre plantes, animals o fenòmens naturals, participar en discussions i, fins i tot, obrir un blog.

Aquests investigadors estan buscant escoles disposades a participar en el projecte. Si hi esteu interessats, podeu contactar amb ells enviant un correu a: bernat.claramunt@uab.cat o a.escobar@creaf.uab.cat.

Estar ben informat és el millor principi i la forma més adient de prendre consciència de l'estat del món. A través d’aquest joc interactiu, et pots assabentar de tot el que està passant al món en qüestions de sostenibilitat, pau, consum, etc.

Suelos2015

Amb motiu de l’Any Internacional dels Sòls, el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), en col·laboració amb la Societat Espanyola de la Ciència del Sòl (SECS), ha desenvolupat aquest lloc web com a una eina per donar a conèixer la importància dels sols com a recurs no renovable.

Fan falta centenars d’anys per generar un centímetre de sòl. Els sòls alberguen una quarta part de la biodiversitat del nostre planeta, són fonamentals per a la seguretat alimentària i claus enfront del canvi climàtic. En aquesta web trobareu un seguit d’iniciatives d’investigació, didàctiques i de divulgació entorn dels sòls.

El Centre d’Intercanvi d’Informació per a l’ECC ofereix:

  • Una base de dades trilingüe (anglès, francès i espanyol).
  • Una biblioteca virtual, que s’actualitza mensualment, amb material pedagògic, documents de investigació i estudis de casos.
  • Un calendari d’activitats relacionades amb l’educació sobre el canvi climàtic.
  • Un directori d’organitzacions que participen en l’educació sobre el canvi climàtic
Coneix i valora el canvi climàtic. Propostes per treballar en grup

Un recurs que neix amb la finalitat de contribuir al desenvolupament d’activitats d’educació ambiental centrades en les dimensions socialment menys conegudes del canvi climàtic o associades amb aquest. Les propostes didàctiques volen contribuir a comunicar l’amenaça del canvi climàtic i mostrar possibles alternatives per mitigar i prevenir les seves conseqüències. 

Amb la finalitat de sensibilitzar els escolars d’educació primària i donar-los informació, el Servei de Prevenció de la Contaminació Acústica i Lluminosa del Departament de Territori i Sostenibilitat ha elaborat un taller de prevenció de la contaminació acústica, que els centres educatius poden demanar en préstec als Serveis Territorials. Cada taller consta d’una maleta orella gegant “Edward’s Ear”, amb sonòmetre, i de tot el material pedagògic necessari per dur-lo a terme de forma autònoma. Podeu sol·lictar el taller al web.

Amunt

::Agenda

I Simposi de Professorat de la Xarxa ESenRED
by Freepik

Organitza: Xarxa ESenRED | Lloc: CENEAM. Valsain, Segovia | Data: 6 al 8 de juliol | Observacions: Tenim 10 places reservades per a professorat de la Xarxa d’Escoles Sostenibles de Catalunya. Per tant, si esteu interessats a participar-hi, adreceu un missatge a escolesverdes.tes@gencat.cat

Educació per la sostenibilitat en temps de crisi, a l’Escola d’Estiu del Casal del Mestre de Granollers
by Freepik

Organitza: Casal del Mestre | Lloc: Institut Celestí Bellera. Granollers | Data: 1 al 7 de juliol

Premi Participa a l’escola
by Freepik

Organitza: Departament de Governació i Relacions Institucionals | Lloc: Departament de Governació i Relacions Institucionals | Data: Termini per presentar sol·licituds 13 de maig al 31 de juliol

Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura
by Freepik

Organitza: Departament de Territori i Sostenibilitat | Lloc: Centres educatius | Data: 11 al 18 d'octubre

© Generalitat de Catalunya