# 74

Butlletí
e-Escoles Verdes

Programa Escoles Verdes

Departament de Territori i Sostenibilitat
ISSN 2014-4059

Logo
Divendres, 12 de desembre de 2014 Imprimeix | Butlletins anteriors

"La història de la ciència és la història de les bones preguntes. S’avança quan canvia la pregunta. La resposta és gairebé rutina"

(Jorge Wagensberg)

::Us expliquem

L’Escola Jeroni de Moragas de Santpedor (el Bages) rep el premi EMAS 2014

El conseller del Departament de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va lliurar a l’escola Jeroni de Moragas el premi EMAS 2014, en la categoria a la millor implicació de les parts interessades. L’escola va ser premiada pel projecte del Capità Bombeta que du a terme l’alumnat de l’escola, per la seva tasca de sensibilització entre el personal de tota l’organització per millorar la gestió ambiental de l’entitat.

L’any 2008, l’Escola Jeroni de Moragas va ser la primera escola d'educació especial de Catalunya a rebre el distintiu d' Escola Verda de la Generalitat. 

Trobada entre David Tilman, premi Ramon Margalef 2014, i alumnes de batxillerat de la Xarxa d'Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC)

El jurat del premi Ramon Margalef va escollir a David Tilman per “ser un veritable líder en el camp de l’ecologia i proporcionar, a través de la seva producció científica, moltes idees noves que han tingut una influència duradora en el camp de l’ecologia".

El 4 de desembre ha tingut lloc una trobada entre David Tilman i un grup de 110 alumnes de batxillerat de la XESC. L’ecòleg nord-americà ha parlat del seu model de competència per recursos, que demostra que la biodiversitat és essencial per als ecosistemes estables i productius, i que corrobora la importància que té la protecció de les espècies en perill d’extinció. En el torn de preguntes, s’han tractat temes molt variats, com el consum alimentari, el canvi climàtic, la importància de seguir una bona dieta, etc.

Formacions del Programa escoles verdes

Ja estan en marxa els 7 cursos de formació inicial en educació per a la sostenibilitat, l’objectiu dels quals és donar resposta als centres educatius que volen treballar per elaborar un projecte de centre que tingui com a eix vertebrador l’educació per a la sostenibilitat.

Així mateix, enguany, la formació permanent del programa vol arribar a tots els centres educatius de la xarxa d’escoles verdes, convertint els seminaris de coordinació en l’eix vertebrador del seguiment i assessorament als centres. Aquest curs s’han posat en marxa 53 seminaris d’equips de centre que tenen com a objectiu ajudar els centres a tirar endavant i millorar les seves actuacions.

Any Internacional de la Llum

Les Nacions Unides i la UNESCO han declarat l’any 2015 com a Any Internacional de la Llum i Tecnologies Basades en la Llum.

La celebració de l’any de la llum és una eina per conscienciar la ciutadania de la importància de les ciències de la llum, l’òptica i les tecnologies basades en la llum, i és una oportunitat per promoure el desenvolupament sostenible.

La contaminació lluminosa es caracteritza per l’augment del fons de brillantor del cel nocturn a causa de la dispersió de la llum procedent de la il•luminació artificial.

A l’apartat sobre contaminació lluminosa del web del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, trobareu molta informació sobre aquest tema: el Mapa de la protecció envers la contaminació lluminosa a Catalunya, les mesures de prevenció, la normativa reguladora i altra informació d’interès.

A la pàgina web d’Educació per a la Sostenibilitat hem inclòs quatre vídeos més, que recullen actuacions de les escoles verdes en diferents àmbits. Són els següents:

Amunt

::Les escoles parlen...

El col·legi Maria Immaculada (Tremp) ens explica la seva experiència en la II Conferència estatal “Tinguem cura del planeta”

Del 12 al 15 de novembre, 123 joves en representació de 70 centres educatius de 10 comunitats autònomes es van trobar a Barcelona en  II Conferència estatal del projecte “Tinguem cura del Planeta”. Entre els participants hi havia 26 joves catalans que representaven 26 centres educatius de secundària de tot Catalunya. Un d’aquest centres ens explica en el seu bloc com ha estat aquesta experiència. Aquí trobareu també els enllaços al bloc estatal.

L’Escola Mare de Deu de Montserrat (Castellbisbal) guanya el premi per l’estalvi energètic del 2013

L’alumnat del cicle mitjà i cicle superior de l’Escola Mare de Deu de Montserrat va rebre el reconeixement de l’Ajuntament com a resultat de l’estalvi energètic assolit al 2013.

El projecte EURONET 50/50 consisteix a aplicar mesures d’estalvi d’energia. Durant l’any 2013 l’escola va estalviar més de 14.00 euros. Ara la escola i el seu Comitè Ambiental destinaran aquests diners a continuar aplicant mesures d’estalvi energètic.

L’Escola Bernardí Tolrà de Vila-rodona (l’Alt Camp) participa en un projecte europeu sobre el cicle del aigua

L’Escola Bernardí Tolrà participa en el projecte Comenius anomenat “Water cycle around Europe” durant els cursos 2013-14 i 2014-15 juntament amb una escola de Polònia (Zespól Szkól Gimnazjum Szkola Podstawowa) i una de Turquia (Mehmet Ayse Akgül Ortaokulu).

El projecte es basa a fer veure als alumnes la importància de l’aigua en les seves vides. Inclou activitats centrades en el cicle de l’aigua, el consum i el malbaratament d’aigua.

L’alumnat de l’Escola Mare de Déu del Patrocini de Cardona (el Bages) estudia el regadiu de les hortes de Cardona

El curs 2013-2014, una de les actuacions de la nostra escola va ser conèixer les principals  zones  de regadiu del nostre municipi, parant especial atenció en el sistema de reg que data de l’època medieval: la síquia. Aquesta actuació es va  treballar des de P3 fins a 6è de Primària.

Es va convidar el sequiaire a venir a l’escola a explicar-nos la seva feina i el funcionament de la síquia. Aquesta actuació va finalitzar amb una caminada per les hortes de Cardona, observant la síquia que les rega.

Amunt

::El racó de l'alumnat

L’Institut Les Marines (Castelldefels) ha estat premiat amb una aula d’informàtica

Hem guanyat una aula d’informàtica dotada amb 10 ordinadors reciclats per haver participar en la campanya “Reciclaje responsable Reciclaje solidario”, promoguda per l’empresa “Reciclaje Responsable Mobile” a escala estatal.

Durant el curs 2012-13 vam recollir mòbils, llapis de memòria, mp3, mp4  —tot en desús— per tal de participar en la campanya. Vam recaptar fons per a la Fundació “stop San Filipo”, que dedica el recapte a l’estudi d’aquesta malaltia poc comuna. Els cinc centres escolars que més materials van recollir han estat premiats amb un aula d’informàtica reciclada.

L’Escola Thos i Codina de Mataró (el Maresme) ha creat un mural per mostrar que la biodiversitat és a les nostres mans

L’alumnat de 1r d’ESO de l’Escola Thos i Codina hem creat un mural tot ple de palmells de cadascun dels alumnes de la classe juntament amb imatges de mòbils. Hem utilitzat els mòbils per conscienciar-nos d’una cosa molt important: tots som iguals!

Institut Joan Puig i Ferreter de la Selva del Camp (el Baix Camp) participa en el concurs Stop alumini

L’alumnat de l’ Institut Joan Puig i Ferreter participa en el concurs de Stop alumini. Ajuda'ns mirant aquest vídeo —només és un minut— i també aparca l'alumini: ja veuràs que no és gaire bo.

Amunt

::Fem xarxa

Projecte europeu Euronet 50/50 d'eficiència energètica a 8 centres educatius del Gironès

El Consell Comarcal del Gironès, les escoles Forn d'Anells de Fornells de la Selva, les escoles Lacustària i Puig de Cadiretes de Llagostera i l'Escola l'Aixart de Cervià de Ter i els ajuntaments respectius han realitzat el projecte europeu Euronet 50/50 contra el canvi climàtic, mitjançant la implantació de mesures d’estalvi energètic.

El projecte Euronet 50/50 s’emmarca en el Pacte d’Alcaldes: una iniciativa de la Comissió Europea, que té com a objectiu superar el compromís de la UE de reduir en un 20%, abans de l’any 2020, les emissions de CO2 i dels gasos amb efecte d’hivernacle.

Amunt

::Compartim projectes amb les entitats

L’Escola Sant Domenech participarà en el projecte de Font en Font amb els i les alumnes de cicle mitjà. Ha apadrinat la font de Sant Llorenç, que és situada a una hora a peu de l’escola.

El projecte de Font en Font està promogut per la Societat Catalana d’Educació Ambiental; i és una proposta de voluntariat ambiental per tal de fomentar la participació amb l’apadrinament d’una font de l’entorn local.

Amunt

::Agenda

Cicle de documentals de medi ambient (documental + expert + debat)

El Centre de Documentació de Medi Ambient impulsa un cicle de documentals de medi ambient amb motiu del 20è aniversari de l’entrada en vigor del Conveni marc de les Nacions Unides sobre canvi climàtic.

La primera projecció del cicle serà: Hi havia una vegada una illa: la cara humana del canvi climàtic. Què passaria si la teva família s’hagués d’enfrontar a la decisió de deixar casa seva per culpa del canvi climàtic? Hi participaran Josep Enric Llebot, secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat, i Joaquim Gutiérrez i Fruitós, degà de la Facultat de Biologia.

Es farà el 16 de desembre, a les 17 hores, a la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona (Aula de Graus), av. Diagonal, 643, Barcelona.

Entrada lliure amb inscripció prèvia fins a completar l’aforament (inscripcions: Centre de Documentació de Medi Ambient, cdma.tes@gencat.cat o trucant al 934098758).

El Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya (COAMB) i la Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA) coordinen la tercera edició del Curs d’educació ambiental, en el qual es capacitarà els assistents per a la comprensió de conceptes pedagògics i didàctics i se’ls donaran eines per a la seva aplicació pràctica.

Del 19 de gener al 13 de febrer del 2015 a l’Aula ambiental Bosc de Turull (Passeig Turull 2-4), Barcelona.

Ja s'ha presentat el programa d’activitats dirigides al professorat que organitza el CSIC a Catalunya entre els mesos de novembre de 2014 i d’abril de 2015. Un total de 13 activitats pretenen acostar la recerca científica del CSIC a la comunitat educativa. Les activitats estan obertes a tot el professorat de secundària interessat i són una ocasió per entrar en contacte amb el personal investigador del CSIC.

Amunt

::Recursos

Espai Natura a Sabadell

Situat al nord de Sabadell, l’Espai Natura és una finca de 86 hectàrees de bosc protegit, que Caixa Sabadell va salvar de l’especulació urbanística el 1964, transformant-lo en un Centre d’Activitats Ambientals.

Hi ha activitats per a escoles, esplais, públic en general i també es pot visitar el Museu de la vida al camp.

Recursos educatius i de comunicació sobre el canvi climàtic

En aquest apartat del web del Centre Nacional d’Educació Ambiental (CENEAM) del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient podeu trobar recursos educatius i de comunicació sobre el canvi climàtic.

Destaca la guia: “Conoce y valora el cambio climático: Propuestas para trabajar en grupo”. És una obra col•lectiva que permet el treball tant amb alumnes d’educació secundària com amb població adulta en general.

També podeu consultar la “Guía resumida del Quinto informe de Evaluación del IPCC. Cambio climático: bases físicas”, que presenta de forma resumida i entenedora el recent informe del Grup Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic. Està elaborada conjuntament per la Fundació Biodiversitat, l’Oficina Espanyola de Canvi Climàtic, l’Agència Estatal de Meteorologia i el CENEAM.

Aquesta nova aplicació gratuïta facilita als consumidors la fitxa tècnica dels electrodomèstics o bombeta LED mitjançant un lector de codi de barres, i permet comparar-la amb un altre producte de la mateixa categoria, a més dels costos totals durant la seva vida útil.

Material didàctic Mapes sonors de la Natura

Aquest material didàctic és un recull de pràctiques, exercicis i exemples dels tallers “Mapes sonors de la Natura”, que proposen fomentar el coneixement i l’interès per les ciències naturals a través del treball amb els sons d'un espai natural. El projecte ha tingut el suport de la Fundación Española para la Ciencia y Tecnología ( FECTYT ) i l'Ajuntament del Prat. Es dirigeix principalment a professors de secundària i serveis educatius d'espais naturals.

Laboratori de l’aigua

A través d'una activitat experimental i participativa, els i les alumnes d’educació secundària, batxillerat i cicles formatius s'acosten a la investigació de les diferents propietats de l'aigua i coneixen les tasques realitzades en les diferents instal•lacions del canal gestió d’Isabel II.

Quaderns de l’aire. Salut infantil en un entorn canviant

Els “Quaderns de l'Aire” són un projecte editorial de la Fundació Roger Torné i compten amb la col•laboració de professionals de la salut i el medi ambient. La revista recull opinions, reflexions, informacions i il•lustracions amb un denominador comú: salut infantil i medi ambient. Es pot descarregar de franc en format electròni

© Generalitat de Catalunya